En afregning

Årsafregning 2023 og 1. aconto 2024

Det er igen den tid på året, hvor Faxe Forsyning sender årsafregning og 1. aconto til sine kunder. Du kan allerede nu finde begge dele på Kundeportalen.

Log in på Kundeportal og se din årsafregning

For at logge ind på Kundeportalen skal du anvende det brugernavn og den adgangskode, som står øverst i højre hjørne på dine tidligere årsafregninger. Har du ikke en gammel årsafregning liggende, hjælper vi gerne med at oplyse brugernavn og adgangskode. Kontakt os på post@faxeforsyning.dk, så vender vi hurtigt tilbage med dine log in-oplysninger.

Du finder Kundeportalen her

Du kan nedenfor finde svar på de mest gængse spørgsmål. Kan du ikke finde svar på netop dit spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os på telefon eller mail. Omhandler dit spørgsmål affald, skal du sende en mail til genbrugogaffald@faxeforsyning.dk. Mangler du derimod hjælp til selve afregningen, betaling deraf med mere, skal du sende en mail til afregning@faxeforsyning.dk.

Forskel på årsopgørelse og aconto

Din årsopgørelse er en samlet opgørelse over dit forbrug året forinden. Aconto'en er derimod en regning, hvori der er estimeret et forbrug ud fra tidligere år. I 1. aconto betaler du for det første halve. Til efteråret modtager du en ny aconto, kaldet 2. aconto, hvori du betaler for andet halvår.

Generelle spørgsmål til årsafregning og aconto

Hvornår skal jeg senest betale?

Første aconto skal betales senest den 2. april 2024.

Hvad sker der, hvis jeg ikke betaler?

Bliver 1. aconto ikke betalt inden den 2. april 2024, vil du modtage en rykker. 

Bliver denne rykker ikke betalt indenfor tidsfristen, vil du modtage endnu en rykker. Bliver denne heller ikke betalt, vil din restance blive sendt til privat inddrivelse. For hver rykker du modtager, bliver der tillagt et gebyr på 100 kr. plus renter. Får du vand fra Faxe Forsyning, vil du modtage en lukkevarsel, hvis du ikke betaler anden rykker.

Hvorfor er mit forbrug for vand og/eller spildevand steget så meget i forhold til sidste år?

Er dit forbrug steget meget i forhold til sidste år, bør du tage kontakt til os på tlf.: 70 26 02 07 eller via e-mail: afregning@faxeforsyning.dk.

Hvis jeg gerne vil afdrage min gæld, hvordan gør jeg det?

Vil du have oprettet en eventuel afdragsordning, skal du kontakt os på tlf.: 70 26 02 07 eller via e-mail: afregning@faxeforsyning.dk.

Hvordan får jeg ændret min aconto?

Vil du have ændret din aconto, skal du tage kontakt til os på tlf.: 70 26 02 07 eller via e-mail: afregning@faxeforsyning.dk.

Hvorfor får jeg en aconto fra jer, hvis jeg er flyttet fra adressen?

Hvis du stadig modtager regninger fra os, er det fordi, vi ikke har modtaget meddelelse om fraflytning. Du kan melde din flytning her.

Jeg forstår ikke min regning. Hvad gør jeg?

Forstår du ikke din regning, kan du finde hjælp i disse vejledninger. Du kan også ringe til os på tlf.: 70 26 02 07 eller skrive en e-mail til afregning@faxeforsyning.dk.

Kan jeg få månedlige betalinger?

Ja, du kan tilmelde dig månedlige betalinger her. Vær opmærksom på, at du kun kan blive tilmeldt månedlig aconto, hvis du er tilmeldt betalingsservice og ikke har restance hos Faxe Forsyning.

Jeg har fået en rykker, men jeg har betalt?

Det kan være, at betalingen og sendingen af rykkeren har krydset hinanden. Du bør kontakte os på tlf.: 70 26 02 07 eller via e-mail: afregning@faxeforsyning.dk.

Hvornår sendes der rykkere ud?

Det gør der medio oktober og ultimo oktober.

Hvad sker der, hvis jeg ikke kan betale?

Hvis ikke du kan betale din regning, bedes du hurtigst muligt kontakte Faxe Forsyning med henblik på at få en betalingsaftale. Hvis du tidligere har haft en betalingsaftale med Faxe Forsyning, som har været misligholdt, kan Faxe Forsyning afvise at indgå en betalingsaftale. Der kan efterfølgende indgås aftale, når sagen er videresendt til privat inddrivelse.   

Hvorfor skal jeg betale for genbrugsplads og storskrald, hvis jeg ikke gør brug af det?

Begge gebyrer er obligatoriske og kan ikke fravælges. Begge ordninger og gebyrer hertil er besluttet af Faxe Kommune og lovhjemlen ligger bl.a. i Affaldsbekendtgørelsen samt Regulativ for Husholdningsaffald i Faxe Kommune.

Når en affaldsordning er etableret og besluttet af Byrådet, så har borgerne en pligt til at benytte ordningen samt betale for den. Her handler det om muligheden for at benytte ordningen – og ikke den faktiske benyttelse. Det er vigtigt at understrege, at Faxe Forsyning er et såkaldt hvile-i-sig-selv-selskab, hvilket betyder, at vi ikke må tjene penge.

Udgifterne til ordningerne dækkes alene af affaldsgebyrer betalt af husstandene i Faxe Kommune. ”Hvile-i-sig-selv ”-princippet indebærer, at gebyret for håndtering af affald ikke må være hverken større eller mindre end de omkostninger, der er ved at gennemføre selve håndteringen over en kortere årrække. Den årlige pris (gebyr), som borgerne betaler til Faxe Forsyning for affald, skal dermed afspejle affaldshåndteringens reelle kostpris, og hver ordning skal hvile i sig selv.

Hvorfor skal jeg betale for farligt affald?

Et flertal i Folketinget, at man i alle landets kommuner skal sortere i de samme 10 typer affald. En af affaldstyperne er farligt affald. Der skal derfor indføres afhentning af farligt affald i alle landets kommuner – også her i Faxe Kommune. Ordningen for farligt affald er besluttet af Faxe Kommune og er en obligatorisk ordning, der ikke kan fravælges.

Når en affaldsordning er etableret og besluttet af Byrådet, så har borgerne en pligt til at benytte ordningen samt betale for den. Her handler det om muligheden for at benytte ordningen og ikke den faktiske benyttelse. Det er vigtigt at understrege, at Faxe Forsyning er et såkaldt hvile-i-sig-selv-selskab, hvilket betyder, at vi ikke må tjene penge.

Udgifterne til ordningerne dækkes alene af affaldsgebyrer- og takster betalt af husstandene i Faxe Kommune. ”Hvile-i-sig-selv ”-princippet indebærer, at gebyret for håndtering af affald ikke må være hverken større eller mindre end de omkostninger, der er ved at gennemføre selve håndteringen over en kortere årrække. Den årlige pris (gebyr), som borgerne betaler til Faxe Forsyning for affald, skal dermed afspejle affaldshåndteringens reelle kostpris. Hver ordning skal "hvile-i-sig-selv".

Hvad betaler jeg for, når jeg betaler for farligt affald?

Du betaler for muligheden for at få hentet farligt affald i miljøkassen hver 4. uge. Gebyret dækker drift og håndtering af ordningen samt behandling af det farlige affald. Gebyret afspejler den reelle kostpris, da Faxe Forsyning er et ”hvile-i-sig-selv” selskab og ikke må tjene penge.

Kan jeg aflevere min miljøkasse, for jeg bruger den ikke?

Ligesom affaldsbeholderne tilhører miljøkassen din ejendom og skal forefindes der. Der skal være mulighed for at bruge ordningen, og miljøkassen skal findes på ejendommen. Du behøver ikke bruge kassen og ordningen, men du kan vælge at stille kassen væk, det blander vi os ikke i. Men kassen skal findes på ejendommen, hvis du en dag fraflytter ejendommen.

Kan jeg fritages for at betale for fx genbrugsplads, storskrald og farligt affald?

Ifølge Regulativ for husholdningsaffald kan en ejendom ikke fritages for benyttelse af ordningerne og herunder gebyret for ordningerne. Undtaget fra benyttelsespligten er ubenyttede ejendomme (jævnfør Folkeregisteret), såfremt ejendommen har været ubenyttet i minimum 1 måned og der ikke forekommer dagrenovation. Undtaget fra benyttelsespligten er ubebyggede grunde (jævnfør BBR), såfremt der ikke forekommer dagrenovation.